A/r/tografi, sanatsal, pedagojik ve araştırmacı kimliklerin kesiştiği, uygulama temelli, ilişkisel bir araştırma yaklaşımıdır. Yöntem doğası gereği alışılagelmiş araştırma paradigmalarının standartlaştırılmış ölçütlerden kaçınmaya özen gösterse de, araştırma sürecine yön verebilecek temel ilkeleri söz konusudur. Bu ilkeler, özellikle sanatın özgürleştirici yönünü korurken aynı zamanda araştırmanın yapısını güçlendirmeyi hedefler.
İlkelerden ilki, ilişkisel bağlamdır. Araştırma süreci; ilişkisellik, etkileşim, iş birliği, kavramsal oluşumlar ve karşılıklı dönüşüm üzerine kuruludur. İlişkisel estetik, ilişkisel pedagoji ve ilişkisel sorgulama kavramları, araştırmacı ile katılımcılar arasında bütüncül bir bağ kurar. A/r/tografi araştırmalarında sanat üretimi yalnızca bireysel değil, topluluk içinde ve toplulukla etkileşim hâlinde gerçekleşir.
Etkileşim ilkesi, araştırmacı, katılımcı ve bağlam arasında sürekli bir dönüşüm sürecini ifade eder. Bu karşılıklı değişim, araştırmayı sabit bilgi üretimi yerine yaşayan, gelişen bir sorgulama sürecine dönüştürür.
Kavramsallaştırma, araştırmacının kendi kimliklerini (sanatçı, araştırmacı, öğretmen) sorgulamasını içerirken, kuramsal düşüncenin gelişmesine olanak tanır. Bu süreçte ortaya çıkan fikirler ve sanat ürünleri, bireyin olduğu kadar kolektifin de dönüşümüne katkıda bulunur.
Katılımcı rolü, a/r/tografik araştırmada katılımcı yada klasik ifade ile çalışma grubu, uygulama grubu, örneklem, pasif bir özne değil, sanat üretim sürecinin ve pedagojik yapının aktif bir parçasıdır. Katılımcının deneyimleri, sanatsal ve sosyal etkileşimlerle birleşerek daha kapsayıcı, dönüşümsel bir etkileşim ortamı sağlar. Bu anlayışta sanat; araştırma topluluğunun birlikte anlam üretmesini sağlayan bir araç hâline gelir.
A/r/tografi; geleneksel araştırma yaklaşımlarının ötesine geçerek, uygulama temelli, ilişkisel, yaratıcı ve dönüşüm odaklı bir araştırma paradigması sunar. Hem araştırmacının hem de katılımcıların kimlik dönüşümüne olanak tanır ve sanat temelli bir sorgulama aracılığıyla daha anlamlı, kapsayıcı ve toplumsal olarak etkili araştırma süreçleri geliştirir.
Anahtar Sözcükler: artografi, sanatsal pedagojik araştırmacı kimlikleri, kavramsallaştırma