Merhaba! ben,

Prof. Dr. Suzan Duygu BEDİR ERİŞTİ

Prof. Dr. Suzan Duygu BEDİR ERİŞTİ
Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü

Suzan Duygu BEDİR ERİŞTİ lisans eğitimini sanat tarihi ve sanat eğitimi alanlarında iki farklı disiplinde tamamladı. Erişti, yüksek lisans ve doktora eğitimini sanat, görsel tasarım ve eğitim-öğretim üzerine yaptı. 2005 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı’nda doktora eğitimini tamamladı, 2012 yılında (eğitim bilimleri alan eğitimi) doçent, 2019 yılında ise profesör ünvanını aldı. Uluslararası bir bakış açısını hem çalışmalarına hem araştırmalarına yansıtmayı amaçlayan Suzan Duygu Bedir Erişti’nin ulusal ve uluslararası araştırmaları ve projeleri yer almaktadır. Erişti’ye 2016 yılında Görsel Sanatlar Eğitimcileri Derneği tarafından akademisyen kategorisinde Yılın Sanat Eğitimcisi Ödülü verildi. Ayrıca hem kendi üniversitesi hem de ulusal kamu kuruluşlarından aldığı (Kent Konseyi, Ar-Ge ve İnovasyonda Kadın Zirvesi Başarı ödülleri) başarı ödülleri yer almaktadır.

2023 yılında TÜBİTAK Post-Doktora araştırması için Amerika Birleşik Devletleri Illinois Eyaleti’nde bulunan Northern Illinois Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat Eğitimi Bölümü’nde ziyaretçi profesör olarak araştırma yürüttü ve dersler verdi. Erişti’nin uluslararası düzeyde sanat, tasarım ve sanat eğitimi bağlamında prestijli dergilerinde makaleleri, uluslararası kişisel sergisi, jürili sergilemeleri ve karma sergi katılımları ile birlikte çeşitli kuruluşlara yönelik gerçekleştirdiği tasarım çalışmaları bulunmaktadır.

2020- 2023 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölüm Başkanlığı ve Anabilim Dalı Başkanlığı görevlerini yürüttü. Anadolu Üniversitesi Kadın ve Aile Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (AKAUM) yönetim kurulu üyeliği ile birçok etkinliğe aktif olarak imza attı. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi Kariyer Planlama Dersi kapsamında Anadolu Üniversitesi’nde sektörden ve akademiden çok sayıda isim yapmış konuğun yer aldığı sayısız etkinlik düzenledi.

Uluslararası bir bakış açısını hem çalışmalarına hem araştırmalarına yansıtmayı amaçlayan Suzan Duygu Bedir Erişti’nin ulusal alan yazına önemli katkılar sağlayan proje ve yayınları dikkati çekmektedir. 2014 yılından bu yana Türkiye’de Sanat Temelli Araştırma Yöntemleri’ni alanyazına kazandıran uluslararası katılımlı proje süreçlerinin yürütücülüğünü yaptı. Proje çıktıları kapsamında Türkiye’de ilk defa ele alınan bir yöntemsel paradigma çerçevesinde yayınlanan “Görsel Araştırma Yöntemleri” isimli uluslararası yazar topluluklarının yer aldığı kitabın editörlüğünü yapmış ve yazar olarak görev aldı. Eser 11. Baskısını yapmıştır. Erişti’nin bir başka kitabı uzun yıllardır görsel iletişim tasarımı sürecine ilişkin verdiği dersler ve gerçekleştirdiği çalışmalardaki deneyimlerini içeren “Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı” kitabıdır. Editörlüğünü yaptığı ve sanat temelli araştırma yöntemleri konusunda öne çıkan bir diğer yayını ise yine Türkiye’de yorumlayıcı araştırma paradigmaları çerçevesinde alan yazına katkı sağlayan “A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi’ kitabıdır. Bu kitapta British Columbia Üniversite’sinden Prof. Dr. Rita L. Irwin ile ortak editörlük gerçekleştirmiştir. Erişti’nin Prof. Dr. Paul A. Duncum ile ortak editörlüğünü yaptığı “Görsel Pedagoji” odaklı çeviri çalışma da yine Türkiye’de ilk defa ele alınan görsel pedagoji kavramını eğitim bilimleri alanyazınına kazandırmıştır.

Aynı zamanda başta TÜBİTAK destekli olmak üzere araştırmacı ve eğitimci olarak yer aldığı projeler, yürütücülüğünü gerçekleştirdiği genel amaçlı bilimsel araştırma projeleri ve diğer projeleri yer almaktadır. Araştırmacının TÜBİTAK desteği ile davet ettiği uluslararası akademisyenler ile halen yürütmekte olduğu uluslararası projeler de yer almaktadır. Prof. Dr. Erişti’nin Kanada, Amerika ve Norveç’te uluslararası olarak bir dizi araştırma iş birliğine dayalı çalışmaları yer almaktadır. Uluslararası çalışmalarında çoğunlukla işbirlikçi ve topluluk temelli yapılar aracılığıyla yorumlayıcı araştırma paradigmalarını sorgulamaktadır. Uluslarası iş birlikleri çerçevesinde dünyanın önde gelen sanat eğitimci ve program geliştirme uzmanları ile çalışmalar gerçekleştirmiştir. Uluslararası düzeyde eğitim, program geliştirme, sanat eğitimi, görsel kültür ve görsel pedagoji konularında isim yapmış olan Prof. Dr. Rita L. Irwin, Prof. Dr. Kerry Freedman, Prof. Dr. Doug Boughton, Prof. Dr. Paul A. Duncum, Prof. Dr. Rachel Mason, Dr. Yichien Cooper, Dr. Teresa Eça ile TÜBİTAK destekli proje çalışmaları bulunmaktadır.

Uzmanlık alanına dayalı olarak uzun yıllardır üniversitenin farklı bölümlerinde lisans ve lisansüstü düzeyde görsel iletişim, proje geliştirme süreçlerinde teknoloji kullanımı, görsel algı kuramları ve algı yönetimi, görsel araştırma yöntemleri, a/r/tografik araştırma, tasarım tabanlı araştırma, dijital öyküleme ve oyunlaştırma, post-nitel ve sanat temeli araştırma yöntemleri, kültürlerarası etkileşim, kültürel uyum, çok kültürlü topluluklar temelinde dersler vermekte ve tezler yürütmektedir. Araştırma ilgi alanları sanat eğitimi ve toplumsal yapı, sosyo-kültürel süreçler ve öğrenme, informal öğrenme ortamlarında öğretim programı uygulamaları, görsel kültür ve görsel pedagoji, dijital görsel kültür, kültürlerarası etkileşimler, yeni medya, görsel iletişim tasarımı eğitimde remiks ve yaratıcı pedagojik yaklaşımlar, yapay zeka, STEAM ve Harezmi konularını kapsamaktadır. Akademik çalışmalarının yanında sektörel katkı bağlamında eğitimci, araştırmacı ve uzman kimliği ile katkı verdiği çok sayıda kuruluş bulunmaktadır. Bu bağlamda; MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Özel Yeteneklilerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı, Bilim Sanat Merkezleri bünyesinde editörlük, program geliştirme, tanılama (GÖRSAT Testi) süreçleri ve sayısız etkinlikte, Eğitim Fakülteleri Akreditasyon süreçlerinde EPDAD (Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) bünyesinde, MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde, TÜBİTAK Bilim Söyleşileri etkinliklerinde, bir çok ulusal ve uluslarası konferans ve bilimsel etkinlikte davetli konuşmacı olarak görevler almıştır.

Erişti 2000 yılından bu yana Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü ve İletişim Bilimleri Fakültesi İletişim Tasarımı ve Yönetimi Bölümü’nde görev yapmıştır. Halen Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Prof. Dr. Suzan Duygu Bedir Erişti evli, 12 yaşında bir kız ve 17 yaşında bir erkek çocuk annesidir.

SEÇME YAYINLAR

Görsel Araştırma Yöntemleri ve A/r/tografi Araştırma Yöntemleri Çerçevesinde Gerçekleştirdiği Çalışmalar

Projeler

+
-

2014 Geliştirilecek Bir Sanat Temelli Araştırma Eğitimi Programının Lisansüstü Öğrencilerin Araştırma Yeterlikleri Ve Kullanım Düzeylerine Etkisi S/T/A/EP Yürütücü Proje No 1403E072 (Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje-BAP/Genel Amaçlı Proje)

2015 Sanat Temelli Eğitim Araştırma Seminerleri Projesi: A/r/tografi Araştırmaları-Eskişehir/Ankara (TÜBİTAK-2221)


A/r/tografi Alanındaki Uzmanlık Çalışmaları

+
-

2014 A/r/tografinin ulusal literatüre kazandırılması amacıyla, Prof. Dr. Rita Irwin, Daniel T. Barney ve Shaya Golparian tarafından yazılan "Visual Research Methods" kitabındaki A/r/tografi bölümünün çevirisi yapıldı. Bu çeviri, Türkiye’deki araştırmacıların A/r/tografi ile tanışmasını sağlamak amacıyla gerçekleştirildi.

2016 Prof. Dr. Rita Irwin ile iş birliği yaparak, Türkiye’de A/r/tografi alanında bilimsel etkinlikler düzenlendi.

2021 Prof. Dr. Rita Irwin ile ortak editörlükle "A/r/tografi: Uygulamaya Dayalı Araştırma Yöntemi" adlı Türkçe kitap yayımlandı. Bu kitap, ulusal ve uluslararası araştırmacıların A/r/tografi alanındaki deneyimlerini içererek, Türkiye bağlamında A/r/tografinin uygulanmasına dair rehberlik sunmayı amaçladı.

2023 Lisansüstü düzeyde A/r/tografi, Görsel Araştırma Yöntemleri/Sanat Temelli Araştırma Yöntemleri ve A/r/tografik Verinin Yorumlanması üzerine dersler tasarlandı. Bu derslerin amacı, öğrencileri A/r/tografik araştırma yöntemlerini kullanma konusunda bilgilendirmek ve güçlendirmekti.

2023 A/r/tografik yöntem çerçevesinde yapılandırılmış ulusal tezler yürütüldü Bu süreçte öğrencilerin araştırmaları yönlendirildi ve tezlerinin A/r/tografi ilkelerine uygun olması hedeflendi.

Bu çalışmalar, A/r/tografi araştırma paradigmasının ulusal literatürde gelişmesine ve yaygınlaşmasına katkıda bulunarak, bu disiplinlerarası yaklaşımın Türkiye’de daha iyi anlaşılmasını ve uygulanmasını sağladı.


Editörlükler

+
-

Erişti, S. D. (2016). Görsel Araştırma Yöntemleri: Teori, Uygulama ve Örnek. Pegem. (Basım Yılı 2016 /11. Basım 2025)

Erişti, S. D., & Irwin, R. (2021). A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemleri. Pegem. (Basım Yılı 2021/ 3. Basım 2025)


Kitap Bölümleri

+
-

Erişti, S. D. (2025) A/r/tography and Being An A/r/tographer in the Digital Age, Lexi Lasczik, Rita Irwin, Valerie Triggs, Anita Sinner & Katie Hotko (Eds.), International Handbook of A/r/tography. (Upcoming chapter)

San, İ. Erişti, S. D. (2021). Sanat ile bilimselliği yakalamanın yolu: A/r/tografi Araştırmaları, S. D. Erişti & Irwin, R. L. (Eds.), A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi içinde (pp. 1-7). Pegem.

Erişti, S. D. (2021). A/r/tografik Araştırma Nedir? S. D. Erişti & Irwin, R. L. (Eds.), A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi içinde (pp. 7-43). Pegem.

Erişti, S. D. (2021). A/r/tografik sorgulamalar (Derleme), S. D. Erişti & Irwin, R. L. (Eds.), A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi içinde (pp. 312-341). Pegem.

Erişti, S. D. (2019). A Research Profile of Visual Arts Theses in Education in Turkey, Sinner, A., Irwin, R. L., & Adams, J. International perspectives on visual arts PhDs in education: Provoking the field içinde ,(pp. 235-242). Intellect.

Erişti, S. D. (2016). Görsel araştırma yöntemleri, S. D. Erişti (Ed.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 1-7). Pegem.

Erişti, S. D. (2016). Bir anlatı biçimi olarak görsel araştırma yöntemleri, S. D. Erişti (Ed.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 156-166). Pegem.

Erişti, S. D. (2016). Araştırma sürecinde tasarım ve dijital platform temelli yaklaşımlar, S. D. Erişti (Ed.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 257-296). Pegem.

Erişti, S. D. (2016). Görsel araştırma yöntemleri ve etik, S. D. Erişti (Ed.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 319-328). Pegem.

A/r/tografi ve Görsel Araştırma Yöntemleri Kitabı İçinde Türkçe Çevirisi/Uyarlaması Yapılan Bölümler

+
-

Irwin, R. (2021). A/r/tografiye başlarken, S. D. Erişti & Irwin, R. L. (Eds. & Çev.), A/r/tografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi içinde (pp. 44-66). Pegem.

Duncum, P. (2019). İmaj analizine giriş: Karma yöntemlerin değeri üzerine. S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 9-18). Pegem.

Duncum, P. (2019). Yansıtıcı araştırma yöntemi olarak gaze. S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 19-36). Pegem.

Duncum, P. (2019). Söylem analizini tanımlama. S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 37-55). Pegem.

Smith-Shank, Deborah (2019). Görsel ve sosyal göstergebilim araştırma stratejileri. S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 56-72). Pegem.

Mason, R. (2016). Araştırma sürecinde fotoğrafı kullanmak, S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 167-190). Pegem.

Irwin, R., Barney, D. T, & Golparian, S. (2019). A/R/Tografi, görsel araştırmalar için bir yöntem. S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 191-222). Pegem.

Torres De Eça, T. (2016). Görsel raporlaştırma, S. D. Erişti (Ed. & Çev.), Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek içinde (pp. 319-328). Pegem.

Sanat Tabanlı Dijital Teknolojilere Dayalı Uygulama Alanlarına Dayalı Yayınlar

+
-

Erişti, S. D. (2024). Görsel iletişimde yapay zekâ ve yapay zekâ sanatı. S. D. Erişti (Ed.), Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı içinde (ss. 199-232). Pegem Akademi.

Erişti, S. D. (2024). Yeni medya dönüşümlerine dayalı NFT sanatı. In S. D. Erişti (Ed.), Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı (ss. 179-199). Pegem Akademi.

Erişti, S. D. (2014). Digital storytelling and creativity through e-learning. In T. Volkan Yüzer & G. Eby (Eds.), Handbook of research on emerging priorities and trends in distance education: Communication pedagogy and technology (pp. 120-140). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5162-3.ch009

Erişti, S. D. (2018). Görsel algı yönetimi. In S. D. Erişti (Ed.), Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı içinde (ss. 167-190). Pegem Akademi.

A/r/tografik Sorgulamaya Dayalı Küratörlükler

+
-

2024 DİYALOG: Kökler ve Kimlikler-Anadolu Üniversitesi Çağdaş Sanatlar Müzesi-Eskişehir (Mayıs)

2024 KIRKILMA NOKTASI: Sanatın İzinde Bir Akademik Miras Anlatısı-İstanbul UPSD Sanat Galerisi-Şişli (Mart)

2023 RESONANCE IN TIME: Visual Identity Exploration-Solo Exhibition-USA/Chicago-Northern Illinois University, School of Art And Design, College of Visual And Performing Arts-Johns Gallery (September)

Görsel Araştırma Yöntemi ve A/r/tografi Araştırma Yöntemine Dayalı Eğitimler ve Seminerler

+
-

2025 Artografi: Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi Eğitimi, Anadolu Üniversitesi, EEYO (21 Mart 2025)

2023 Güzel Sanatlarda Araştırma Yöntemleri: A/R/TOGRAFİ, Konferans, Balıkesir Üniversitesi, Türkiye (Ekim)

2023 Digital Visual Culture (Seminer), Northern Illinois University School of Art and Design, Amerika Birleşik Devletleri (Eylül)

2023 Art Education Policies in Turkiye-International Ideas about Art Education (Seminer), Northern Illinois University School of Art and Design, Amerika Birleşik Devletleri (Eylül)

2022 Interacting with A/R/TOGRAPHY Researchers: Rita Louise Irwin, Mazieh Mosavarzadeh, Sholeh Mahlouji, Yasaman Moussavi, Elmira Sarreshtehdari (Aralık), (International Meeting), Anadolu University & The University of British Columbia, Türkiye

2022 A/R/TOGRAFİ, Konferans, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye (Mart)

2021 Proje Odaklı Yaratıcı Problem Çözme: A/r/tografi, Çalıştay, İBE-Business Institute, Türkiye (Mayıs)

2019 OMM Dijital Hikayeler Atölyesi (Eylül): 10-14 yaş grubu ile Dijital Öykülemelere Dayalı Görsel Anlatı Dilini Sorgulama

2018 Uluslararası Görsel Pedagoji Çalıştayları: Prof. Dr. Paul Duncum & Prof. Dr. Suzan Duygu Eristi (TÜBİTAK-2224 Programı-Eylül), Anadolu University & University of Illinois USA, Türkiye

2017 Görsel Algı Yönetimi, Konferans, İstanbul Gedik Üniversitesi, Türkiye (Ekim)

A/r/tografi Araştırma Yöntemi ve Görsel Araştırma Yöntemlerine Dayalı Yürütülen Tezler

+
-

Emel Ülüş (2024), Yetişkin sanat eğitimi sürecinde yeni medya etkileşimine dayalı a/r/tografik araştırma, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)

Fırat Bilal (2023), Görsel sanatlar eğitiminde veri görselleştirme üzerine a/r/tografik bir araştırma, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)

Merve Özcan (2025), Öğretmen Eğitiminde A/rtografik Sorgulama Yoluyla Kimliği Keşfetmenin Dijital Yansımaları (Danışman) (Dr)

Sanatsal/Tasarımsal Uygulama Tabanlı/Sanat Temelli Katılımcı Eylem Araştırması Süreçlerine Dayalı Yürütülen Tezler

+
-

Ebru Güler (2016), Görsel sanatlar öğretimine yönelik sosyal ağ odaklı görsel kültür uygulamalarının incelenmesi, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)

Merve Karaman (2021), Görsel pedagojik farkındalığa dayalı görsel sanatlar eğitimine yönelik bir eylem araştırması, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)

Yeliz Erdoğan (2023), Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde STEAM odaklı öğrenme süreci geliştirme, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)

Selime Göç (2017), Yeni medya sanatı olarak glitch ve görsel iletişim yansıması (YL), Erişti S. D. (Danışman)

Görsel Araştırma Yöntemleri Kapsamında Tasarım Tabanlı Araştırma Desenine Dayalı Yürütülen Tezler

+
-

Ozan Coşkunserçe (2014), Uluslararası öğrencilerin kültürel uyum sürecine yönelik bir çevrimiçi oryantasyon uygulamasının geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi,

Erişti S. D. (Danışman) (Dr) (Tasarım Tabanlı Araştırma Deseni+Eylem Araştırması)

Ayça Yılmaz (2022), Yeni medyada göç odaklı olağandışı durum iletileri üretmeye dayalı görsel–algısal sorgulama: Tasarım tabanlı araştırma örneği, Erişti S. D. (Danışman) (Dr)


Lisansüstü Düzeyde Verdiği Araştırma Yöntemleri Dersleri

+
-

A/r/tografik Verilerin Yorumlanması

Görsel Araştırma Yöntemleri

Nitel Araştırma Yöntemleri (Doktora)

Bilim Etiği ve Araştırma Teknikleri

Eğitim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (YL)